Декалогът /десетте Божи заповеди/ е фундамент на християнската и юдейската традиции. Формулиран по различен начин в зависимост от религиозната деноминация, носи един и същ смисъл. Той е основа на християнската етика, също на правни системи и морални кодекси в различни култури и религиозни традиции.
- “Аз съм Господ, Бог твой; да нямаш други богове освен Мене.”
В естествения християнски психотерапевтичен контекст тази заповед може да се разбира като призив за насочване на вътрешната енергия към надличен духовен център, към ресурсно ядро, единението с което води до активиране на оздравителни душевни сили.
Лазарев, който по свой специфичен начин практикува също терапия на човешката душа, приема тази заповед като първоначално изискване за единство с Бога. Според неговата система под „други богове“ се разбира всичко, което е поставено пред Бог – както материални притежания, така и амбиции, желания, слава, кариера, а още повече високи духовни претенции, благородство, порядъчност и пр. нематериални ерзаци на любовта към по-голямото. Привързаността може да бъде както към материалното, така и към духовното и първата заповед е не просто морално предписание, а дълбок принцип, чиято цел е да напъти човек към същинската цел в живота му – да бъде в непреривна връзка с Бога и да разпознава божественото начало във всяко нещо в поднебесната. Тогава и единствено тогава е възможна дълбинна духовна трансформация.
В естествената братската психотерапия имаме същия център в качеството му не на обект на външно поклонение, а на вътрешно посвещение. Оттук идва и стремежът към водене на основан на висши духовни принципи живот.
Любовта, Мъдростта и Истината са перлите в короната на този върховен първи принцип.
- „Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята, и що е във водата под земята; не им се кланяй и не им служи.“
Според естествената братската психотерапия нито материалните притежания, нито парите, славата или идеологиите следва да бъдат кумири. Фиктивна е връзката с божественото, ако то върви на опашка след изброените. Връзката с божествения принцип предпоставя отношенията с всяко друго нещо. Поради естеството на света, който обитаваме и с оглед на психологическото ни здраве, е важно да открием равновесна точка между горе и долу, да разглеждаме относително равномерно различните квадранти от реалността /по Уилбър/, като поставим на водеща позиция онова, което ги надхвърля и обединява – не в някакъв имагинерен духовен център, а в измерение, което надхвърля и материя, и духовност.
Християнската естествена психотерапия работи в посока разчистване на бутафорните идоли, за да постави в сърцевината на търсенето божествената истина.
При Лазарев тази заповед е свързана с пълния отказ да се поставя на мястото на Бог което и да е друго живо същество, било то припознавано като просветлен учител.
Кумир е всичко, което разполагаме в центъра и около чиято ос завъртаме живота си. Често идеологии и концепции, превърнати в кумири и възприемани като абсолютна истина, поразяват системата ни далеч повече, отколкото пари, имущество и статус.
В семейните отношения понякога държим на пиедестал партньорите или децата си, с което накърняваме естествения ред и необратимо черпим ресурс от душите им. Освен ако не се подложим на дълбинно душелечение и не подновим връзките си с източника.
Когато приемем божието водителство, се връщаме в лоното на Любовта, Мъдростта и Истината, където се помещава изцелението.
- Не изговаряй напразно името на Господа, твоя Бог.
Естествената християнската психотерапия насочва вниманието към изчистеното от манипулативност отношение към вярата, както и към подхождането към последната с почит и искреност.
Поощрява неупотребата на божието име просто така – в празни раздумки, гневни изблици или клетви. Тук работата е насочена към изчистване на вътрешната среда от ментални плевели /през различни терапевтични практики, сериозно място сред които намира и сърдечната молитва – понякога съвсем достатъчна за постигане на трансформация/.
В братската естествена психотерапия също обръщането към централната ни закваска следва да се случва с осъзнатост и святост, не лекомислено. Защото Името Му носи стихийна енергия и употребата му следва да бъде отговорна.
- Помни съботния ден, за да го светиш; шест дена работи и върши всичките си работи, а седмият ден е събота на Господа, твоя Бог.
Да имаме ден за духовно обновление, почивка и отдадено поклонение. За отдръпване от светски дела и съсредоточеност върху медитация и молитва. Последните обезпечават оздравяването на душата, включвайки в тялото на терапията нещо същностно и значимо – обръщането към първопричината.
Да си създадем опорни точки в ежедневието, които да ни помагат да празнуваме живота, за да придадем цялостност на съществуването си.
В тази заповед са заложени и по-дълбоки смислови планове, единият от които за почти постоянното средоточие в духа – не само докато сме в „пещерата“ и медитираме, но и по време на изпълнението на ежедневната ни рутина. Да преживяваме духовен кипеж във външното действие, да сме потопени в медитативна действеност, при която „токът“ на проявлението тече от горните към долните психични центрове, в посока облагородяване на материята.
И вторият план – когато на пръв поглед бездейно медитираме, вътре в нас да се реализира задвижване към любящия смисъл и мъдростта, към ядрената присъственост на вътрешния /бого/човек.
- Почитай баща си и майка си, за да ти бъде добре и за да живееш дълго на земята.
Почитането на родителите е основополаща част от Божиите заповеди, а за онези, които следват тази заповед, има обещание за благословение – продължителен живот и благополучие.
От библейска гледна точка почитта към майката и бащата е дълбок морален принцип, който води до вярно взаимоотношение с Бог и с обществото.
В учението на Петър Дънов са налични идеи, съответни с тези библейски принципи за почит към родителите, уважение към възрастните и свещено значение на семейството. Братската психотерапия подкрепя важността на семейните връзки и моралните принципи, които трябва да се предават от поколение на поколение. Според нея любовта към родителите трябва да бъде и в контекста на духовната връзка, която децата имат с тях. Родителите са значими не само за физическото и социално възпитание на детето, а и за неговото духовно развитие. Ако изградят добра база на основата на разбирателство и уважение, това ще е първата и най-ефективна психотерапия в живота на детето. Ще е подплата на здравата душа, която при наличие на подобна топла и наситена на любов връзка, най-вероятно по-рядко би имала нужда от външна терапия.
Излишно е да казвам, че що се отнася до естествена християнска и братска терапия, външното е само озвучител на вътрешни динамики и трамплин за изстрелване нагоре по вертикалата.
- Не убивай.
В контекста на християнската и братската естествена психотерапия този принцип може да се разглежда не само като забрана за физическо насилие, но и като покана за въздържание от всякакви форми на разрушителни действия към другите и себе си, включително емоционално или психично насилие.
Животът на всяко човешко същество е разглеждан като свещен, създаден по Божия образ и подобие. Всеки акт на насилие, било то физическо, психическо или емоционално, се разглежда като разрушение на Божия план за човека и цялото.
Заповедта „Не убивай“ има значение и за отношението към себе си. В моменти на психична болка и отчаяние, когато индивидът може да се чувства на ръба на саморазрушението, християнската психотерапия насърчава към търсене на помощ, молитва и опора в Божията любов и милост.
Важно е да се признаят и други форми на „убиване“, които не се свеждат до физическо насилие, но могат да бъдат също толкова деструктивни, например емоционално издевателство или нараняващи думи и поведения.
„Не убивай“ обхваща и насърчаването на конструктивни взаимоотношения, изградени върху доверие и подкрепа.
Психотерапевтична практика за работа с тази заповед е например промяната на негативните мисловни модели – процесът по преодоляване на агресивни или самоненавистни мисли – през сърдечен размисъл върху Божията любов и милост.
Прошка за извършеното насилие, както и за нанесените обиди, е важен аспект в християнската терапевтична работа. Това включва не само прошка към другите, но и към себе си. Тук бих добавила необходимостта от прегръщането и преживяването на сенчестите емоции преди да бъдат направени стъпки към опрощение.
Естествената християнска психотерапия може да инкорпорира молитва, медитация и съвместни духовни практики, които да помогнат на клиентите да намерят мир и хармония, както вътрешни, така и във взаимоотношенията си с другите.
Тази заповед е не само призив към физическо въздържание от насилие, но и към изцеление на сърцето и ума, възстановяване на отношенията с Бога, себе си и ближния.
Идеята за ненасилието в контекста на системата на Лазарев се опира на процесите в душата, където е посято агресивното семе. За него вътрешната агресия е първопроходникът, а външната агресия е нейно ехо. Ако в душата си осъждаме, храним дълбоко вкоренена обида или омраза, то пораженията са нанесени. Когато в душата е топло, мирно и светло, външната агресия не се разраства до унищожителни размери.
- Не прелюбодействай.
Покаянието е важен процес на осъзнаване на греховете и стремеж към вътрешно изцеление. За човек, който е извършил прелюбодеяние, това не е само морално нарушение, но и психологически проблем, който вероятно се корени в незадоволени базисни емоционални нужди, в чувство за изолация или нещастие в брака.
Естественият християнски психотерапевт може да работи с клиента, за да идентифицира причините за тези поведения и да ги разгледа в контекста на вярата и духа на опрощение. Това подава шанс за възстановяване на отношенията.
Може да се търси изцеление на семейните и брачните връзки чрез духовни практики и терапевтични стратегии, които възстановяват доверието и възстановяват близостта между партньорите.
В отношенията между мъжа и жената, идеалът според естествената братска психотерапия е, да се създадат не само земни, но и духовни връзки. Прелюбодеянието е нарушение на тази дълбока духовна връзка, защото вади от хармонията, която би следвало да съществува между душите. Насърчава се стремлението не само към физическа вярност, но и към вътрешна чистота, като се избавяме от вътрешни конфликти и противоречия. Прелюбодеянието е първо душевен акт, после би могло да бъде или не реализирано на външно ниво. Тук също от първо значение е посятото на фино ниво, а проявлението навън е само отзвук.
- Не кради.
Тази заповед има не само морално и правно значение в християнството, но и дълбоки психологически и духовни импликации, които могат да бъдат поставени в контекста на християнската психотерапия. С оглед на последната тук не става дума само за предотвратяване на физическо или материално отнемане на чужда собственост, а и за насърчаване на вътрешна честност, доверие и морална отговорност.
Естествената християнска психотерапия акцентира върху значението на честността като основа за психическо здраве. Човек, който присвоява, независимо дали материални вещи, време или идеи, подкопава вътрешното си спокойствие. Честността и автентичността са основни за психическото благополучие.
Психологическият аспект на кражбата може да се свърже с вътрешни конфликти като чувство на липса на самоуважение или недооценяване на собствената стойност, което кара индивида да компенсира тези усещания чрез външни действия.
Лечебни са следните насърчения — да се проявява щедрост, благодарност и уважение към другите.
Според братската естествена психотерапия всяко действие, което е в разрез с Божия закон (включително кражбата), уврежда не само външните отношения, но и вътрешната духовна структура на индивида. Когато човек краде, той нарушава духовните закони на равновесието и създава разкол в душата си. Това води до вътрешни конфликти, чувство на вина и отслабване на духовната сила, която е необходима за истинското израстване.
Кражбата не се ограничава само до материални неща, но включва и духовни, емоционални и психологически аспекти.
- Не лъжесвидетелствувай против ближния си.
От християнска перспектива погледнато се приема, че лъжата, освен че е в увреда на външните отношения, създава и дълбоки душевни рани. Човек, който е ням свидетел на лъжи или сам лъже, често се чувства емоционално ранен и отчужден. Лъжите водят до загуба на автентичност и самоосъзнатост, тъй като човекът започва да живее в противоречие със своите истински чувства и мисли. Имаме същата нишка и в братската терапия с естествен наклон.
Процесът на изцеление включва работа по освобождаване от бремето на лъжите, както и преодоляване на резонно предизвиканите срам и вина.
В християнската естествена психотерапия покаянието играе важна роля в процеса на изцеление и възстановяване на вътрешната истина. То означава да се признае грешката, да се потърси прошка и непременно да се предприемат стъпки за възстановяване на честността в живота. Ако не настъпи промяна, не се е случило и истинско покаяние.
- Не пожелавай жената на ближния си, нито дома му, нито нивата му, нито роба му, ни робинята му, нито вола му, ни осела му, нито някакъв негов добитък – нищо, което е на ближния ти.
Тази заповед касае обетоването на собствена земя, разпознаването на личен идеален център, обитаван от Бог. Когато човек приеме своето място в света – с всички свои дарби и ограничения – и осъзнае, че е едновременно малка, но също така голяма и несменяема част от вселенския организъм, би спрял да се сравнява и завижда. Дотогава гледането в „чуждата паничка“ подлежи на лечение през разпознаване, назоваване и прегръщане на слабостта. Благодарност, молитва, духовна дисциплина – все средства от арсенала на християнската и братска психотерапии, но всъщност много повече от това. Благодарността разтваря душата в цялото и го издига до вътрешни висини, които смаляват проявленията на ситното его. Молитвата е общение с онзи върховен вътрешен спътник, чиято връхна точка е слизането до човешкото през Любовта, Мъдростта и Истината.
Всичко истински високо низхожда при човеците. А малкото и непорасналото се стреми да стърчи над останалите.
Лечението за душата е продукт на задвижване към верния приоритет.
За мен терапията се опира на по-голямото и не може да сработи без Него. Дори терапевтичният процес да донесе временно облекчение, само корените, пуснати във вътрешното небе на човека, ще донесат дългосрочна промяна. А естествените християнска и братска психотерапии копаят в почвата тъкмо на това небе.